DESISTFILM 2014 FILM ROUND-UP: THE LIST

DESISTFILM 2014 FILM ROUND-UP: THE LIST

Our favourite films of 2014: Editorial commitee, staff, friends  and filmmakers.

Censors Must Die by Ing K
Censors Must Die by Ing K

Nicole Brenez
Film Critic- France
Editorial Committee -Desistfilm

The most crucial filmic endeavour since 2011 and all along 2014 is the work of the Abounaddara Film Collective, based in Damascus, documenting conflicts and thinking life under the Syrian wars, posting a new film almost every week, that show how civil emergency and deep formalism can merge.

Then, by alphabetical order, 12 visual explosions, one for each month of the year:

Adieu au langage (Jean-Luc Godard, 2014)
Amor (Othello Vilgard, 2014)
Bukit Orang Salah (Jiekai Liao, 2013)
Censors Must Die (Ing K, 2014)
Filme Selvagem (Pedro Diógenes, 2014)
Get All That, Ant? (Anthony Stern, 2014)
L. Septième aventure plastique (Jacques Perconte, 2014)
O Porto (Clarissa Campolina, Julia De Simone, Luiz Pretti, Ricardo Pretti, 2013)
Our Shadows Will (Vladimir Perisic, 2014)
Romance sans paroles (Christophe Guerin, 2013)
Transformers The Premake (Kevin B. Lee, 2014)
Vers une esthétique du signal. Dynamiques du flou et libération du code dans les arts filmiques (1990-2010) (Ph.D. by Bidhan Jacobs, 2014)

*******************

Citizenfour
Citizenfour by Laura Poitras

Dana Linssen
Film Critic De Filmkrant – Holland
Editorial Commitee – Desistfilm

Dana Lissen

 *******************

boyhood

Emilio Bustamante
Film Critic- Perú
Editorial Commitee

Boyhood (Richard Linklater, 2014)
Grey Gardens (Albert Maysles y David Maysles, 1975)
E agora?, lembra me (Joaquim Pinto, 2013)
Hard to be a God (Aleksei German, 2013)

Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955)
Las venas de la tierra y Crónica de una ciudad sumergida (José Antonio Portugal, 1996)
Maps to the Stars (David Cronenberg, 2014)
P’tit Quinquin (Bruno Dumont, 2014) y Camille Claudel 1915 (Bruno Dumont, 2013)
The Missing Picture (Rithy Pahn, 2013)

La lista es por orden alfabético. Grey Gardens la vi por primera vez este año. Algo similar sucede con las películas mencionadas del cineasta peruano José Antonio Portugal. En el caso de las películas de Portugal, como en el de las de Bruno Dumont, su visionado se complementó con el de otros filmes de los mismos directores que volví a ver este año. Se trata de autores donde cada película forma parte de una obra compleja; cada película ejerce un reflejo sobre las otras o compone un acorde con ellas, enriqueciéndolas. Los documentales de Portugal los vi gracias al colectivo arequipeño Monopelao, que logró recopilar buena parte de la filmografía del director, incluidos Raymondi (su primer corto) y Hombres de viento, ambos en 35 mm, con el objetivo de rendirle un homenaje. Kiss Me Deadly la he visto después de muchos años en copia restaurada; fue como verla por primera vez. He hecho una sola lista, mezclando estrenos comerciales, no comerciales, filmes exhibidos en festivales, etcétera. Asumo desde hace tiempo la elaboración de estas listas como si fueran hechas para un diario personal, sin la obligación periodística y académica de separar los filmes estrenados comercialmente de los otros.

*******************

Avraham by Nathaniel Dorsky
Avraham by Nathaniel Dorsky

Claudia Siefen
Film Critic and artist – Austria
Staff Desistfilm

Avraham (Nathaniel Dorsky, 2014)
Adieu au langage (Jean-Luc Godard, 2014)
Detruire, dit-elle (Marguerite Duras, 1969)
Exhibition (Joanna Hogg, 2013)
The Glass House (Hamid Rahmanian, 2009)
God and Father and Me (Hikaru Suzuki, 2008)
The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson, 2014)
Ming of Harlem: Twenty One Storeys in the Air (Phillip Warnell, 2014)
Rock Hudson’s home movies (Mark Rappaport, 1992)
Under the skin (Jonathan Glazer, 2013)

Tell me what you see: Christoph Girardet & Matthias Müller // exhibition Kunstverein Hannover (Germany)

*******************

The Dent by Basim Magdy
The Dent by Basim Magdy

Julian Ross
Film Critic- Netherlands
Staff Desistfilm

The Dent (Basim Magdy, 2014)
Journey to the West (Tsai Ming-liang, 2014)
Of Men and War (Laurent Bécue-Renard, 2014)
From What is Before (Lav Diaz, 2014)
Maïdan (Sergej Loznitsa, 2014)
Hotel (Benjamin Nuel, 2013)
Citizenfour (Laura Poitras, 2014)
Sea of Vapor (Sylvia Schedelbauer, 2014)
The Look of Silence (Joshua Oppenheimer, 2014)
Manakamana (Stephanie Spray & Pacho Velez, 2013)

*******************

From What is Before by Lav Diaz
From What is Before by Lav Diaz

Nicolás Carrasco
Film Critic- Perú
Staff Desistfilm

The Immigrant (James Gray, 2013)
Only Lovers Left Alive (Jim Jarmusch, 2013)
Norte, the End of History (Lav Diaz, 2013)
From What is Before (Lav Diaz, 2014)
Hard To Be a God (Aleksej German, 2013)
Fantasmas de la ruta (José Celestino Campusano, 2013)
Boyhood (Richard Linklater, 2014)
Inside Llewyn Davis (Joel Coen & Ethan Coen, 2013)
P’tit Quinquin (Bruno Dumont, 2014)
Cold in July (Jim Mickle, 2014)

Matar a un hombre (Alejandro Fernández Almendras, 2014)
Papuzsa (Joanna Kos & Krzysztof Krauze, 2013)
The Missing Picture (Rithy Pahn, 2013)
Gone Girl (David Fincher, 2014)
Soft in the Head (Nathan Silver, 2013)
The Raid 2: Berandal (Gareth Evans, 2014)
Free Range (Veiko Ounpuu, 2014)
Oculus (Mike Flanagan, 2013)
Like Father, Like Son (Hirokazu Kore-eda, 2013)
Enemy (Denis Villeneuve, 2013)
Spirits in Season (Stephen Broomer, 2012)
A Movie by Jen Proctor (Jennifer Proctor, 2010-2012)
Picture Particles (Thorsten Fleisch, 2014)
Redemption (Miguel Gomes, 2013)
The Last Black Sea Pirates (Svetoslav Stoyanov, 2014)

*******************

La Sapienza by Eugène Green

Victor Bruno
Film Critic- Brazil
Staff Desistfilm

It is in no particular order:

The Immigrant (James Gray, 2013)
O gebo e a sombra (Manoel de Oliveira, 2012)
Dumb and dumber to (Peter & Bobby Farrelly, 2014)
La Sapienza (Eugène Green, 2014)
Pompeii (Paul W.S. Anderson)
Cavalo dinheiro (Pedro Costa, 2014)
Jersey Boys (Clint Eastwood, 2014)
The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson, 2014)
A master builder (Jonathan Demme, 2013)
12 de junho de 1993 – O dia da paixão palmeirense (Mauro Beting & Jaime Queiroz, 2014)

Honorable mentions

Germany 7 x Brazil 1 – FIFA world cup 2014 (no joke! i’m using J. Hoberman’s best films list of 1986 as a precedent!)
Vampiros (Luca Z. Boskovitz)

*************************

A Girl Walks Home Alone at Night by Ana Lily Amirpour
A Girl Walks Home Alone at Night by Ana Lily Amirpour

Tara Judah
Film Critic- Australia
Staff Desistfilm

Adieu au langage ( Jean-Luc Godard, 2014)
A Girl Walks Home Alone at Night (Ana Lily Amirpour, 2014)
Ida (Pawel Pawlikowski, 2013)
Deux jours, une nuit ( Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, 2014)
Boyhood (Richard Linklater, 2014)
The Babadook (Jennifer Kent, 2014)
Birdman (Alejandro González Iñárritu, 2014)
Wild (Jean-Marc Vallée, 2014)
Winter Sleep (Nuri Bilge Ceylan, 2014)
Mommy (Xavier Dolan, 2014)

*******************

Timbuktu by Abderrahmane Sissako
Timbuktu by Abderrahmane Sissako

Tristan Pollack
Film Critic – USA
Staff Desistfilm

1. Timbuktu (Abderrahmane Sissako, 2014)
2. The Wonders (Alice Rohrwacher, 2014)
3. Deux jours, une nuit ( Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, 2014)
4. The Babadook (Jennifer Kent, 2014)
5. Angst (Gerald Kargl, 1983)
6. Mother Joan of Angels (Jerzy Kawalerowicz, 1961)
7. Birdman (Alejandro González Iñárritu, 2014)
8. Winter Sleep (Nuri Bilge Ceylan, 2014)
9. Fear of Fear (R. W. Fassbinder, 1975)
10. Antonio Gaudi (Hiroshi Teshigahara, 1984)

And
Top 10 Fascinating Experiments

1. Adieu au langage ( Jean-Luc Godard, 2014)
2. Inherent Vice (Paul Thomas Anderson, 2014)
3. Princess Kaguya (Isao Takahata, 2014)
4. Boyhood (Richard Linklater, 2014)
5. Under the Skin (Jonathan Glazer, 2013)
6. The Immigrant (James Gray, 2013)
7. Gone Girl (David Fincher, 2014)
8. Foxcatcher (Bennett Miller, 2014)
9. Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (Kenji Kamiyama, 2002-2003)
10. Heaven Knows What (Josh & Benny Safdie, 2014)

***************************

Mercuriales by Virgil Vernier
Mercuriales by Virgil Vernier

 

Mónica Delgado
Managing editor-Desistfilm

Only films released in 2014 ( I haven’t seen Pedro Costa’s Cavalo Dinheiro yet):

Adieu au Langage (Jean-Luc Godard, 2014)
Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
P’tit Quinquin (Bruno Dumont, 2014)
Maïdan (Sergei Losnitza, 2014)
Mercuriales (Virgil Vernier, 2014)
Reveillon (Cristi Puiu, 2014) episode from Les ports du Sarajevo.
J’ai oublié! (Eduardo Williams, 2014)
Whiplash (Damien Chazelle, 2014)
A Vizinhanza do Tigre (Affonso Uchoa, 2014)

Violet (Bas Devos, 2014)
La Princesa de Francia (Matías Piñeiro, 2014)
Songs from the North (Soon-Mi Yoo, 2014)
Cold in July (Jim Mickle, 2014)
The Kindergarten Teacher (Nadav Lapid, 2014)
National Gallery (Frederick Wiseman, 2014)
The Tribe (Miroslav Slaboshpitsky, 2014)
Journey to the West (Tsai Ming-liang, 2014)
The wonders (Alice Rohrwacher, 2014)
Winter Sleep (Nuri Bilge Ceylan, 2014)
Favula (Raúl Perrone, 2014)
El Corral y el Viento (Miguel Hilari, 2014)
It Follows (David Robert Mitchell, 2014)
Hill of freedom (Hong Sang-Soo, 2014)

Best films 2013 that I watched in 2014: Hard to be a God (Aleksei German, 2013), Broken Tongue (Mónica Savirón, 2013) and Jewels (Sandro Aguilar, 2013).

***************************

Konrad & Kurfürst by Esther Urlus
Konrad & Kurfürst by Esther Urlus

Ángel Rueda
Director (S8) Mostra Internacional de Cinema Periférico. A Coruña – España

Listas abiertas, sin orden.

Programas realizados durante el 2014 en Festivales o Filmotecas

Memories Can’t Wait – Film without Film
A closer look at what constitutes a cinematic space. A peek into the immaterial flip-side of the seventh art. Curated by Mika Taanila

60th International Short Film Festival Oberhausen 2014
Revolutions in 16mm. Towards an Alternate History of the Small Gauge
The diary film, wartime reportage, home movies, radical ethnography, among them. At the same time this series showcases the work of master filmmakers Nathaniel Dorsky, Marie Menken, Marjorie Keller, Leobardo López Aretche, and others – who have expanded the infinite possibilities of 16mm as an artists’ medium and whose work points towards a possible future of the small gauge.Curated by Haden Guest and Katja Wiederspahn.

Viennale – Vienna International Film Festival 2014
To the Sleepy Rhythm of a Hundred Hours / 20th Anniversary Program. Curated by Oona Mosna, Jeremy Rigsby

(S8) Mostra de Cinema Periférico. A Coruña (Spain) 2014
Ciclo Larry Gottheim. Curated by Lumière.

CGAI – Filmoteca de Galicia (Spain) 2014
Special Screening Chelsea Girls (Andy Warhol and Paul Morrissey, 1966)

CGAI – Filmoteca de Galicia (SPAIN) 2014 and (S8) Mostra de Cinema Periférico. A
Coruña (Spain) 2014 – 16mm double screening, 210 min.
Films que quiero destacar de 2014

February (Nathaniel Dorsky, 2014)
Listening to the Space in my Room (Robert Beavers, 2013)
Point Source (performance) (Tony Hill, 1973 – 2014)
2’45” (performance) (William Raba, 1973 – 2014)
A Primer in Sky Socialism (Ken Jacobs, 2013)
Cut (Christoph Girardet & Matthias Müller, 2013)
Let Your Light Shine (Jodie Mack, 2013)
Konrad & Kurfürst (Esther Urlus, 2014)
El Adios Largos (Andrew Lampert, 2013)
Brimstone Line (Chris Kennedy, 2013)
Sea Series #9, 11, 12, 13, 14 (John Price, 2013)
Constellations: Schwarzweiss Helga Fanderl (Kevin Jerome Everson, Claudrena Harold, 2014)
Optical Sound (Elke Groen, Christian Neubacher, 2014)
Lunar Almanac (Malena Szlam, 2013)
Never a Foot too Far, Even (Daichï Saïto, 2012)
The Focus (Rei Hayama, 2014)
ULTRA Spectrum (Perfomance) (Shinkan Tamaki, 2014)
Phantom Nebula (Takashi Makino, 2014)
Space Noise 3D ( Film-Performance) (Takashi Makino, 2014)
Gradual Speed (Els Van Riel, 2013)
Dot Matrix (Film Perfomance) (Richard Tuohy, 2013)
On/Off (performance) (Sandra Gibson/Luis Recoder, 2014)
The Dark, Krystle (Michael Robinson, 2013)
Extinçao (Alex Brandao, 2014)
Paolo Gregorio (O que é Cinema) (Renato Coelho, 2014)
Livros de Haikais (Priscila Bettim, 2014)
Time Gap (Claudia Cárdenas & Rafael Schlichting, 2014)
Último trem (Joel Pizzini, 2014)
Photooxidation (Pablo Mazzolo, 2013)
Resistfilm (Pablo Marín, 2014)
Aula Magna (Andrés Denegri, 2014)
Layers Of The Image (Videoinstallation) (Lois Patiño, 2014)
Triple Exposure (Albert Alcoz, 2013)
Substance (Pere Ginard, 2014)
Broken Tongue (Mónica Savirón, 2013)
Return to Aeolus Street (Maria Kourkouta, 2013)
From what is before (Lav Diaz, 2014)
Three Landscapes (Peter Hutton, 2013)
Hacked Circuit (Deborah Stratman, 2014)
El Palacio (Nicolás Pereda, 2013)

***************************

Remembering Wavelength by Jean-Claude Rousseau
Remembering Wavelength by Jean-Claude Rousseau

Daisuke Akasaka
Film Critic- Japan

Todos Mienten (and his retrospective) (Matías Piñeiro, 2009-2013)
Castro (Alejo Moguillansky, 2009)
El Rostro (Gustavo Fontán, 2014)
Costa da morte (Lois Patiño, 2013)
Arraianos (Eloy Enciso, 2012)
Història de la meva mort (Albert Serra, 2013)
Osawa Okuryoke Bessho Seicha Kojo (Tea factory)/ Okuryo-ke osawa natsu (Summer) (Teiichi Hori)
Remembering Wavelength/Un autre jour/Fantastique/Terrasse avec vue (Jean-Claude Rousseau, 2013- 2014)
Hill of freedom (Hong Sang-Soo, 2014)
Jersey Boys (Clint Eastwood, 2014)
La Jalousie (Philippe Garrel, 2013)
Adieu au langage (Jean-Luc Godard, 2014)

I haven’t seen new films by Straub, Pedro Costa, Frederick Wiseman, Lisandro Alonso, Eugene Green…German’s Hard to be a God and Eastwood’s American Sniper and last film of Farocki and of Coutinho, yet.

***************************

White God by Kornel Mundruczo
White God by Kornel Mundruczo

David Duponchel
Film Programmer Festival al Este de Lima- Peru

Dealer (Bence Fliegauf, 2002)
Just the Wind (Bence Fliegauf, 2012)
Mefisto (Istvan Szabo, 1981)
Sedmikrásky (Vera Chytilova, 1966)
When Evening Falls On Bucharest or Metabolism (Corneliu Porumboiu, 2013)
My Dog Killer (Mira Fornayova, 2013)
Tzigan (Martin Sulik, 2012)
White God (Kornel Mundruczo, 2014)
Papusza (Joanna Kos & Krzysztof Krauze, 2013)
I’m Going To Change My Name (Maria Saakyan, 2012)
Ida (Pawel Pawlikowski, 2013)

*****************************

The Tribe by Miroslav Slaboshpitsky
The Tribe by Miroslav Slaboshpitsky

Enrique Vidal
Film Critic- Perú

P’tit Quinquin (Bruno Dumont, 2014)
Gente de bien (Franco Lolli, 2104)
Jauja (Lisandro Alonso,2014)
Winter Sleep (Nuri Bilge Ceylan, 2104)
The Missing Picture (Rithy Panh, 2013)
Barbara (Christian Petzold, 2012)
Hard to be a God (Aleksey German, 2013)
Only lovers left alive (Jim Jarmush, 2013)
Fantasmas de la ruta (José Celestino Campusano, 2013)
The Tribe (Miroslav Slaboshpitsky, 2014)

Cartelera peruana (sin orden de preferencias):

Gone Girl (David Fincher, 2014)
Like father like son (Hirokazu Koreeda, 2013)
Philomena (Stephen Frears, 2013)
Map to the Stars (David Cronenberg, 2014)
Inside Llewyn Davis (Joel y Ethan Coen, 2013)
Ida (Pawel Pawlikowski, 2013)
The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson, 2014)
Boyhood (Richard Linklater, 2014)
The Wolf of Wall Street (Martin Scorsese, 2013)
Nightcrawler (Dan Gilroy, 2014)

***************************

Los Girasoles by Martín Boulocq
Los Girasoles by Martín Boulocq

Geraldine Salles Kobilanski
Film Critic  Hambre I Espacio Cine Experimental- Argentina

Aquello que permite a estos filmes dialogar entre sí en el tiempo rígido determinado por una lista de películas es, de algún modo, un movimiento vital. Sus formas cinematográficas exploran gestos, penas y amores, situaciones históricas circulares de individuos y de colectivos, en su mayoría occidentales o de problemáticas occidentales, por lo cual prefiero omitirles un orden estepario. Pero siempre hay una excepción. Un otro tiempo y unos otros nos obligan amablemente a comprender que el cine aún conserva formas por explorar. Y esta obligación nos señala ­una vez más amorosamente­ la importancia de conservar la frágil condición libertaria de las imágenes, dañada muchas veces por intereses totalmente ajenos a las preocupaciones estéticas del cine. Cuidar esa condición con la misma delicadeza con la que Ventura le sujeta la mano a Lento (Juventude em Marcha, Pedro Costa, 2006) para escuchar juntos lo siguiente:

Algunas de las formas que nos permiten pensar y comprender al otro ­y el filme que excede cualquier lista aunque en ella deba estar:

1. Cavalo Dinheiro (Pedro Costa, 2014)
Hard to be a God (Aleksei German, 2013)
Maïdan (Sergeï Loznitsa, 2014)
Les Trois Desastres (Jean­Luc Godard, 2013)
Redemption (Miguel Gomes, 2013)
Hill of Freedom (Hong Sang­soo, 2014)
All vows (Bill Morrison, 2013)
G/R/E/A/S/E (Antoni Pinent, 2013)
The Guests (Ken Jacobs, 2014)
Cinecuerpo (Leonardo Zito, 2013)
Welcome to New York (Abel Ferrara, 2014)
Los Girasoles (Martín Boulocq, 2014)
Dusty stacks of Mum: the poster project (Jodie Mack, 2013)
Trespas (Paul Wenninger, 2012)
Favula (Raúl Perrone, 2014)
Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
Cuerno de cabra (Metodi Andonov, 1972)
Ghosts of OT 301 (Makino Takashi, 2014)

***************************

Adieu au Langage, J.L. Godard
Adieu au Langage, J.L. Godard

Griselda Soriano
Film Critic El Ángel Exterminador- Argentina

Esta lista es muy personal, y no pretende juzgar la relevancia “objetiva” de ninguna de estas películas. No encaja del todo en la versión tradicional de las listas de fin de año; incluye, por ejemplo, una película que tiene 90 años y otra que ya había visto. Las películas no están ordenadas según su importancia, sino según mi propia línea de tiempo cinéfila del año que pasó.

The Wolf of the Wall Street (Martin Scorsese, 2013): El lobo de Wall Street fue la primera película que vi este año. Dudo que sea una película perfecta, pero hay en ella una fuerza narrativa (desbordada, delirante) en la que reconozco algo de lo que nos hizo empezar a amar el cine. Por otra parte, hacía mucho que no escuchaba a una sala llena reírse a carcajadas, y eso, para mí, justifica su inclusión en cualquier lista.

The Epic of Everest ( J. B. L. Noel, 1924): es el registro de la histórica expedición de 1924, tercer intento por alcanzar la cima más alta de la Tierra. Más allá de su valor como documento, The Epic of Everest recupera, de algún modo, la experiencia del cineasta (y del espectador) que ve algo por primera vez, pero de verdad; la experiencia de un mundo que todavía no se había terminado de completar y que el cine sin duda ayudó a configurar. Nos habla de un cine que hoy a duras penas subsiste, porque es casi imposible en este estado de cosas: el cine de los exploradores, del mundo y de la imagen.

Frágil como o mundo (Rita Azevedo Gomes, 2002): fue mi gran sorpresa cinéfila 2014. “Las leyendas nacen de nuestros miedos. Del miedo a que la vida no nos diga nada” dice uno de los personajes de una de las películas más bellas que vi en mucho tiempo. Podríamos responderle: el cine también.

Die Andere Heimat (Edgar Reitz, 2013): revelación de un mundo, otra prueba contundente del poder narrativo del cine, un poder capaz no sólo de desplegar un universo -simbólico, histórico, social- ante nuestros ojos, sino también de hacernos partícipes de él y de hacernos amar por siempre a los seres que lo habitan.

The Wind Rises (Hayao Miyazaki, 2013): melancólica carta despedida de Hayao Miyazaki; quizás sea también la despedida de un cine de animación que no sabemos si seguirá existiendo por mucho tiempo más.

Boyhood (Richard Linklater, 2014): simplemente porque el cine es, junto con la fotografía, la mejor máquina del tiempo que hemos inventado hasta el momento.

Jauja (Lisandro Alonso, 2014): no me cuento entre los fans incondicionales del cine de Lisandro Alonso, por eso Jauja fue (para mí) una sorpresa. No creo que sea una película perfecta, pero (más allá de sus excesos y sus faltas) hay en ella una belleza que está en el mundo pero que sólo el cine puede revelar.

Cavalo Dinheiro (Pedro Costa, 2014): Jean Epstein definía la fotogenia como “cualquier aspecto de las cosas, de los seres y de las almas que aumenta su calidad moral a través de la reproducción cinematográfica”. Cavalo Dinheiro es una prueba contundente (como todo el cine de Pedro Costa) de que la fotogenia no murió con el fílmico, y que hoy las revelaciones todavía son posibles.

Adieu au Langage (Jean-Luc Godard, 2014): no me convence el mesianismo con que se aborda últimamente la obra de Godard, pero sí comparto la idea de que su estreno fue un acontecimiento (y, en términos locales, de que su estreno en Argentina es un triunfo). Me quedo, otra vez, con la belleza del mundo que conjura, y sobre todo con su aspecto lúdico-perceptivo: el constante desdoblamiento de sus planos, basado en lo más elemental de la tecnología 3D, es una idea tan simple como maravillosa; para mí, una de esas que nos recuerdan por qué Godard es Godard.

El acto en cuestión (Alejandro Agresti, 1993): película maldita del cine argentino, eslabón perdido del cine de los noventa, se pasó 20 años siendo un secreto a voces; ya la había visto, así que estoy haciendo trampa, pero este año la vi en una sala llena de espectadores maravillados y en la mejor versión posible, y fue como verla por primera vez.

***************************

Dos disparos by Martin Rejtman
Dos disparos by Martin Rejtman

Iván Pinto
Film Critic, managing editor La Fuga- Chile

1. Maïdan (Serguei Loznitsa, 2014)
2. Adieu au Langage (J. L. Godard, 2014)
3. Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
4. Hard to be a God (Aleksei German, 2014)
5. Gone Girl (David Fincher, 2014)
6. Dos disparos (Martin Rejtman, 2014)
7. Crónica de un comité (Jose Luis Sepúlveda- Carolina Adriazola, 2014)
8. Propaganda (Mafi.tv, 2014)
9. Inside Llewyn Davis (Joel and Ethan Cohen, 2013),
10. Welcome to New York (Abel Ferrara, 2014)
11. La Vie d’Adèle (Abdellatif Kechiche, 2013)
12. La grande Belleza (Paolo Sorrentino, 2013)
13. El rostro (Gustavo Fontan, 2014)
14. From what is before (Lav Diaz, 2014)
15. Matar a un hombre (Alejandro Fernandez Almendras, 2014)
16. Soy mucho mejor que vos (Che Sandoval, 2013)
17. Lobo de Wall Street (Martin Scorsese, 2013)
18. Manakamana (Stephanie Spray & Pacho Velez, 2013)
19. Cavalo Dinheiro (Pedro Costa, 2014)
20. Ver y escuchar (José Luis Torres Leiva, 2013)

***************************

Favula by Raúl Perrone
Favula by Raúl Perrone

Isaac León Frías
Film Critic – Perú

Lista alternativa (películas no estrenadas en Lima o vistas sólo en festivales locales):

  1. P’tit Quinquin (Bruno Dumont, 2014)
  2. La vie d’Adele (Abdellatif Kechiche, 2013)
  3. Winter Sleep (Nuri Bige Ceylan, 2014)
  4. The Missing Picture (Rity Pahn, 2013)
  5. Cavalo dinheiro (Pedro Costa, 2014)
  6. L’Inconnu du Lac (Alain Giraudie, 2013)
  7. E agora, lembra me (Joaquim Pinto, 2013)
  8. Nobody Daughter’s Haewon (Hong Sang – soo, 2013)
  9. Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
  10. Nebraska (Alexander Payne, 2013)
  11. Favula (Raúl Perrone, 2014)

Estrenos comerciales:

  1. Boyhood (Richard Linklater, 2014)
  2. Wolf of Wall Street (Martin Scorsese, 2013)
  3. Blue Jasmine (Woody Allen, 2013)
  4. Inside Llewyn Davis (Joel & Ethan Coen, 2013)
  5. Camille Claudel, 1915 (Bruno Dumont, 2013)
  6. Maps to the Stars (David Cronenberg, 2014)
  7. Like Father, like son (Hirokazu Koreeda, 2013)
  8. Jersey Boys (Clint Eastwood, 2014)
  9. Gran Hotel Budapest (Wes Anderson, 2014)
  10. Ida (Pawel Pawlikowski, 2013)

Una vez más, son las películas norteamericanas de mayor valía las que predominan en el listado. Una vez más, asimismo, son obra de realizadores consagrados. No es el afán de destacar nombres conocidos o promover la ‘política de autores’. Son los títulos que cuentan y que se imponen sobre los demás. Claro, esa lista hubiese sido distinta de haberse estrenado los films de mi segunda lista y, seguramente, algunos de los que no he visto.

Por señalar sólo los títulos que más deseos tengo de ver, aquí van. Algunos incluso se vieron en el Festival Lima Independiente, pero yo estaba fuera del país en ese momento. Ellos son:  Maïdan (S. Losnitza), Adieu au Langage (J.L. Godard), Timbuktu (A. Sissako), La grande belleza (P. Sorrentino), Hard to be a God (A. German), Norte, the end of history y From what is before (Lav Díaz) y Die andere heimat (E. Reitz). No todos son estrenos mundiales del 2014, pero sí presentados en festivales o estrenados comercialmente en otros países este último año.

***************************

Tokyo Tribe by Sion Sono
Tokyo Tribe by Sion Sono

 

Jaime Grijalba
Film Critic- Chile

Mi top 15, sólo películas del 2014, puras, vistas como sea:

  1. Interstellar (Christopher Nolan, 2014)
  2. Adieu au langage (Jean-Luc Godard, 2014)
  3. Tokyo Tribe (Sion Sono, 2014)
  4. Boyhood (Richard Linklater, 2014)
  5. Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
  6. Deux jours. une nuit (Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, 2014)
  7. Relatos salvajes (Damián Szifrón, 2014)
  8. Gone Girl (David Fincher, 2014)
  9. The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson, 2014)
  10. X-Men: Days of Future Past (Bryan Singer, 2014)
  11. Angry Video Game Nerd: The Movie (Kevin Finn, James D. Rolfe, 2014)
  12. Noah (Darren Aronofsky, 2014)
  13. The Lego Movie (Phil Lord, Christopher Miller, 2014)
  14. The Trip to Italy (Michael Winterbottom, 2014)
  15. El escarabajo de oro (Alejo Moguillansky, Fia-Stina Sandlund, 2014)

***************************

Maïdan by Sergei Loznitsa
Maïdan by Sergei Loznitsa

José Carlos Cabrejo
Film Critic, managing editor Ventana Indiscreta- Peru

Circuito alternativo (sin ningún orden de preferencia)

Hard to be a God (Aleksei German, 2013)
Our Sunhi (Hong Sang-soo, 2013)
El escarabajo de oro (Alejo Moguillansky, Fia-Stina Sandlund, 2014)
Maïdan (Sergei Loznitsa, 2014)
Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
Winter sleep (Nuri Bilge Ceylan, 2014)
The Missing Picture (Rithy Panh, 2013)
Atlántida (Inés María Barrionuevo, 2014)
Les beaux jours (Marion Bernoux, 2013)
La bataille de Solférino (Justine Triet, 2013)
Augustine (Alice Winocour, 2012)
Fantasmas de la ruta (José Celestino Campusano, 2013)
Norte, the end of history (Lav Diaz, 2013)
First Cousin Once Removed (Alain Berliner, 2012)
Calle López (Gerardo Barroso/Lisa Tillinger, 2013)
El crítico (Hernán Guerschuny, 2013)
Journey to the West (Tsai Ming-liang, 2014)

Cartelera (sin ningún orden de preferencia)

Gran Hotel Budapest (Wes Anderson, 2014)
Blue Jasmine (Woody Allen, 2013)
Gone Girl (David Fincher, 2014)
Godzilla (Gareth Edwards, 2014)
La danza de la realidad (Alejandro Jodorowsky, 2013)
Post tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2013)
Boyhood (Richard Linklater, 2014)
The Wolf of Wall Street (Martin Scorsese, 2013)
Like father like son (Hirokazu Kore-eda, 2013)
Philomena (Stephen Frears, 2013)
Maps to the Stars (David Cronenberg, 2014)
Inside Llewyn Davis (Joel & Ethan Coen, 2013)

***************************

anime-nere-francesco-munzi-a-venezia
Anime Nere by Francesco Munzi

 

José Luis Ridout
Filmmaker and programmer- Peru

P’tit Quinquin (Bruno Dumont, 2014)
The Homesman (Tommy Lee Jones, 2014)
Leviathan (Andrey Zvyagintsev, 2014)
Bird People (Pascale Ferran, 2014)
Ida (Pawel Pawlikowski, 2013)
The Condemned (Nick Read, 2014)
Magical Girl (Carlos Vermut, 2014)
Anime Nere (Francesco Munzi, 2014)
Mommy (Xavier Dolan, 2014)
1001 grams (Bent Hamer, 2014)

The Tribe (Myroslav Slaboshpytskiy, 2014)
Foxcatcher (Bennett Miller, 2014)
A pigeon sat on a branch reflecting on existence (Roy Andersson, 2014)
La French (Cédric Jimenez, 2014)
Phoenix (Christian Petzold, 2014)
Maps to the stars (David Cronenberg, 2014)
Clouds of Sils Maria (Olivier Assayas, 2014)
Boyhood (Richard Linklater, 2014)
Deux jours, une nuit (Jean-Pierre, Luc Dardenne, 2014)
The Wonders (Alice Rohrwacher, 2014)
Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
Mr. Turner (Mike Leigh, 2014)
The Kindergarten Teacher (Nadav Lapid, 2014)
The Great Budapest Hotel (Wes Anderson, usa)
Matar a un hombre (Alejandro Fernandez Almendras, 2014)
Gone girl (David Fincher, 2014)
Gente de bien (Franco Lolli, 2014)
Winter Sleep (Nuri Bilge Ceylan, 2014)
Relatos Salvajes (Damian Szifron, 2014)
A most wanted man (Anton Corbijn, 2014)
El elefante desaparecido (Javier Fuentes-Leon, 2014)
La chambre blue (Mathieu Amalric, 2014)
Futatsume no Mado (Naomi Kawase, 2014)
Hermosa Juventud (Jaime Rosales, 2014)

Queen and Country (John Boorman, 2014)
Climas (Enrica Pérez,2014)
La voz en off (Cristian Jiménez, 2014)
Bande des filles (Céline Sciamma, 2014)
Nightcrawler (Dan Gilroy, 2014)
Eden (Mia Hansen-Love, 2014)
Pasolini (Abel Ferrara, 2014)

***************************

Journey to the West by Tsai Ming -liang
Journey to the West by Tsai Ming -liang

Julieta Averbuj Benlloch
Film Programmer- Spain/Argentina

The Volcano Exiles (Paula Gaitán, 2013)
Manakamana (Stephanie Spray & Pacho Velez, 2013)
Journey to the West (Tsai Ming -liang, 2014)
Unbound (Abigail Child, 2013)
La Fièvre (Safia Benhaim, 2014)
Photooxidation (Pablo Mazzolo, 2013)
Lunar Almanac (Malena Szlam, 2013)
Resistfilm (Pablo Marin, 2014)
Atlantis (Ben Russell, 2014)
Under de Heat Lamp an Opening (Zachary Epcar, 2014)
Signs that Mean Silence (Sara Magenheimer, 2013)
Cortos de Lois Patiño (Paisaje – Distancia, Paisaje – Duración, En el Movimiento del Paisaje, Montaña en Sombra)

*********************************************

Semra Ertan  by Cana Bilir-Meier
Semra Ertan by Cana Bilir-Meier

Lior Shamriz
Filmmaker- Germany

[no particular order]

1) Stranger by the Lake (Alain Guiraudie, 2013)
2) Journey to the West (Tsai Ming-liang, 2014)
3) Like Father, Like Son (Hirokazu Kore-eda, 2013)
4) Je, tu, il, elle (Chantal Akerman, 1976)
5) Untitled (John Cage / Shadow of the Colossus) @ Mission 356, L.A (Oliver Payne, 2014)
6) Boyhood (Richard Linklater, 2014)
7) Semra Ertan (Cana Bilir-Meier, 2014)
8) The Story of My Death (Albert Serra, 2013)
9) Sing a Song of Sex (A Treatise on Japanese Bawdy Songs) (Nagisa Oshima, 1967)
10) Turin Horse (Bela Tarr, 2011 – I’ve been watching this masterpiece for three years already and I hope to finish it next year).

*********************************************

Welcome to New York by Abel Ferrara
Welcome to New York by Abel Ferrara

Mariangela Sansone
Film Critic- Italy

This is my list of favourite films I watched in 2014. I saw some of them in Festivals or in retrospectives. They are not listed in a particular order, but my best film of 2014 is the first, Adieu au Langage, by Jean-Luc Godard.

Adieu au langage (Jean Luc Godard, 2014)
My Darling Clementine (John Ford, 1946)
Under the Skin (Jonathan Glazer, 2013)
Only Lovers Left Alive (Jim Jarmusch, 2013)
Kill, Baby, Kill (Mario Bava, 1966)
Rebel Without a Cause (Nicholas Ray, 1955)
Nymphomaniac (Lars von Trier, 2013)
The Wolf of Wall Street (Martin Scorsese, 2013)
Werckmeister harmóniák (Béla Tarr, 2000)
A Girl Walks Home Alone at Night (Ana Lily Amirpour, 2014)
Pasolini (Abel Ferrara, 2014)
Pierrot Lunaire (Bruce LaBruce, 2014)
Maps to the Stars (David Cronenberg, 2014)
The Counselor (Ridley Scott, 2013)
Over Your Dead Body (Kuime) (Miike Takashi, 2014)
Welcome to New York (Abel Ferrara, 2014)
La Soufrière (1977) and Gasherbrum, la montagne lumineuse (1984) ( Werner Herzog)
La Paura (Roberto Rossellini, 1954)
Night Nurse (William A. Wellman, 1931)
Locke (Steven Knight, 2014)

************************************

Force Majeure by Ruben Ostlund
Force Majeure by Ruben Ostlund

Mikel Guillen
Filmmaker- Canada

1 Hard to be a God (Aleksei German, 2013)
2 Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
3 Under the Skin (Jonathan Glazer, 2013)
4 Under a Changing Sky (Jean Claude Rousseau, 2014)
5 P’tit Quinquin (Bruno Dumont, 2014)
6 Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2013)
7 The Enemy (Denis Villeneuve, 2013).
8 From what is before (Lav Diaz, 2014)
9 La Jalousie (Philip Garrel, 2013)
10 The Story of my Death (Albert Serra, 2013)
11 Relief (Callum Walter, 2014)
12 Orizzonti Orizzonti! (Anna Marziano, 2014)
13 The Great art of Knowing (David Gatten, 2004)
14 The Visitation (Nathaniel Dorsky, 2002)
15 La Danza de la Realidad (Alejandro Jodorowsky, 2013)
16 Force Majeure (Ruben Ostlund, 2014)
17 Poetry and Truth (Peter Kubelka, 2003)
18 Welcome to New York (Abel Ferrara, 2014)
19 Timbuktu (Abderrahmane Sissako, 2014)
20 Dialogue d’ombres (JM Straub, 2013).

**********************************************

Estratos del instante by Lois Patiño
Estratos del instante by Lois Patiño

Mikel Zatarain
Filmmaker- Spain

Las películas que recuerdo que me han hecho vibrar en el 2014. Sin ningún tipo de
orden.

Boyhood (Richard Linklater, 2014)
Gone girl (David Fincher, 2014)
Sin novedad en el frente (Lewis Milestone, 1930)
Leviathan (Lucien Castaing-Taylor y Verena Paravel, 2012)
Los guardianes de la galaxia (James Gunn, 2014)
La tierra (Aleksandr Petróvich Dovzhenko, 1939)
Frozen: sing along (Chris Buck, 2013)
Maïdan (Serguei Loznitsa, 2014)
Outtakes from the life of a happy man (Jonas Mekas, 2012)
Estratos del instante (Lois Patiño, 2014)
Karaoke España (Los Hijos, 2013)
Sesión Snow Movies, en el Seminario Punto de Vista 2014.
Snow Crystals (Yoshino Keiji, 1939)
Snow (Geoffrey Jones, 1963)
Capriccio (Zoltán Huszárik, 1969)
At the edge of Russia (Michal Marczak, 2011)

**********************************

El rostro by Gustavo Fontán
El rostro by Gustavo Fontán

Pablo Gamba
Film Critic- Venezuela

Todas son películas que tienen que ver con la percepción de lo real y la experiencia con lo imaginario, y las posibilidades de registrar y representar eso a través del cine. Lógicamente, predominan los documentales, y los filmes que se hallan en la frontera imprecisa entre el documental y la ficción.

1. El rostro (Gustavo Fontán, 2014)
2. E agora? Lembra-me (Joaquim Pinto, 2014)
3. Favula (Raúl Perrone, 2014)
4. Manakamana (Stephanie Spray y Pacho Vélez, 2013)
5. Naomi Cambpel (Camila Donoso y Nicolás Videla, 2013)
6. Costa da morte (Lois Patiño, 2013)
7. The Joycean Society (Dora García, 2013)

Tres descubrimientos:

8.  Silencio en la tierra de los sueños (Tito Molina, 2013)
Una película sobre las experiencias de una anciana viuda, su perro y todo lo que ocurre entre su vida cotidiana, sus sueños y lo que podría haber más allá de esa vida.

9. Universo privadoSoukromy Vesmir (Helena Trestikova, 2012)
En el año de Boyhood de Linklater vine a descubrir los documentales de observación a largo plazo de esta cineasta checa. En “Universo privado” hace seguimiento a un personaje desde antes de que naciera, cuando una amiga estaba embarazada, y durante 37 años de su vida, que es también la historia de su país y del mundo que vivió el socialismo, la Guerra Fría y la caída del Muro de Berlín.

10. Blood  (Alina Rudnitskaya, 2013)
Este documental de observación hace seguimiento a un equipo que se encarga de recibir donaciones de sangre a cambio de un poco de dinero en Rusia. Es una historia a través de la cual la realizadora observa con duro cinismo la realidad actual de ese país.

*******************************

Sonata Maria by Bagane Fiola
Sonata Maria by Bagane Fiola

 

Paul Grant
Film Critic and Programmer- Philippines/USA

Here is my list, no preferential order (just that 10a and 10b. were made for television)

  1. Isakalawags (Keith Deligero , 2013)
  2. Ang Mga Tigmo sa Akong Pagpauli (Arnel Mardoquio, 2013)
  3. Sonata Maria (Bagane Fiola, 2014)
  4. She’s Dating the Gangster (Cathy Garcia-Molina, 2014)
  5. X-Men Days of Futures Past (Bryan Singer, 2014)
  6. Adieu au langage (Jean-Luc Godard, 2014)
  7. Lukas Niño (John Torres, 2013)
  8. À propos de Venise (Jean-Marie Straub, 2014)
  9. Strauss Elektra (Opera) (Patrice Chéreau, 2014)

10 a. Alexander Kluge (TV) Moby Dick – Godzilla – Fukushima (2014)

10 b. TV Series True Detective (2014)

*****************************

The Guests by Ken Jacobs
The Guests by Ken Jacobs

Paula Gaitán
Filmmaker- Brazil

La Jalousie (Philippe Garrel, 2013)
Dialogue d’ombres (Jean Marie Straub, 2014)
Cavalo Dinheiro (Pedro Costa, 2014)
The Guests (Ken Jacobs, 2014)
National Gallery (Frederick Wiseman, 2014)
A Vingança de Uma Mulher (Rita Azevedo Gomes, 2014)
Campo de Jogo (Eryk Rocha, 2014)
Mambo cool (Chris Gude, 2013)
Com os Punhos Cerrados (Luiz Pretti, Ricardo Pretti e Pedro Diogenes, 2014)
A Vizinhaça do Tigre (Affonso Uchoa, 2014)
From What is Before (Lav Diaz, 2014)

I have seen in Fronteira Film Festival: Four Harun Farocki’s films.

A New Product, 2013
Inextinguishable Fire, 1969
Still Life, 1997
An Image,1983

Films revisited:

Cicatrice Intérieure (Phillip Garrel, 1970)
Anticipation of the Night (Stan Brakhage, 1958)
Elsa la rose (Agnès Varda, 1965)
Les Habitants (Artavazd Pelechian, 1970)
Le Streghe, femmes entre elles (Jean Marie Straub, 2009)
Maria Callas Porträt (Werner Schroeter, 1968)

I want to watch two amazing films (Only I have seen pictures, moving images, sufficient reason to see two great films):
Adieu au Langage (Jean Luc Godard, 2014)
JauJa (Lisandro Alonso, 2014)

***************************

Seventh Code by Kiyoshi Kurosawa
Seventh Code by Kiyoshi Kurosawa

 

Rafael C. Parrode
Artistic Director Fronteira – International Documentary and Experimental Film Festival

Adieu au Langage (Jean-Luc Godard, 2014)
Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
Journey to the West (Tsai Ming-Liang, 2014)
E Agora? Lembra-me (Joaquim Pinto, 2013)
Favula (Raúl Perrone, 2014)
Sauerbruch Hutton Architects (Harun Farocki, 2013)
Seventh Code (Kiyoshi Kurosawa, 2014)
‘Till Madness Turn us Apart (Wang Bing, 2013)
Unbound (Abigail Child, 2013)
Three Landscapes (Peter Hutton, 2013)

Shorts

Deep Sleep (Basma Al Sharif, 2014)
White Ash (Leighton Pierce, 2014)
Cut (Christoph Girardet and Matthias Müller, 2013)
Our Shadows Will (Vladimir Perisic, 2014)
Psalm IV: The Valley of Shadows (Phil Solomon, 2013)
Broken Tongue (Mónica Savirón, 2013)

**************************

P’tit Quinquin by Bruno Dumont
P’tit Quinquin by Bruno Dumont

Ricardo Bedoya
Film Critic- Peru

Menciono 25 películas (las seis primeras, por orden de preferencia)
Seis grandes títulos:

P’tit Quinquin (Bruno Dumont, 2014)
The Inmigrant (James Gray, 2013)
Aimer, boire et chanter (Alain Resnais, 2014)
E agora? Lembra me (Joaquim Pinto, 2013)
Norte, the end of History (Lav Diaz, 2013)
The last of Unjust ( Claude Lanzmann, 2013)

Notables:

Le paradis (Alain Cavalier, 2014)
Mile Soleils (Matti Diop, 2013)
The Seventh Walk (Amitt Duta, 2013)
Mud (Jeff Nichols, 2013)
Boyhood (Richard Linklater, 2014)
The Missing Picture (Rith Panh, 2013)
Silver Water, Syria Self-Portrait (Wiam Simav Bedirxan,Ossama Mohammed, 2014)
Mercuriales (Virgil Vernier, 2014)
Clouds of Sils Maria (Olivier Assayas, 2014)

Muy buenas o apasionantes por algún motivo:

Locke (Steven Knight, 2014)
Vic + Flo Saw a Bear (Denis Coté, 2013)
Hard to be a God (Aleksei German)
Inside Llewyn Davis (Joel y Ethan Coen, 2013)
The Kindergarten Teacher (Nadav Lapid, 2014)
Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
Jersey Boys (Clint Eastwood, 2014)
Deux jours, une nuit (Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, 2014)
A touch of sin (Jia Zhangke, 2013)
Amour fou (Jessica Hausner, 2014)

Contrariando los nuevos y previsibles consensos críticos –de un fundamentalismo estético equivalente a los evangélicos dogmas políticos de los años setenta- excluyo Adieu au Langage, de Jean-Luc Godard. Como no tengo posibilidad de verla otra vez en 3D, no puedo ratificar o rectificar la decepción que me causó.

***************************

Episode of the Sea by Lonnie van Brummelen, Siebren de Haan
Episode of the Sea by Lonnie van Brummelen, Siebren de Haan

Scott Barley
Filmmaker and Fine Artist- UK

In no particular order, other than how my memory serves me, and the attempted compartmentalisation of ‘feature’ and ‘experimental/short’, which, in itself is inherently flawed, albeit having good intentions:

Feature Films:

Under The Skin (Jonathan Glazer, 2013)
2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick, UK re-release, 2014)
La donna del lago (Luigi Bazzoni, Franco Rossellini, 1965)
Une si jolie petite plage (Yves Allégret , 1949)
Hard to be a God (Aleksei German, 2013)
Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
Sortilèges (Christian-Jaque, 1945)
La Fille de L’eau (Jean Renoir, 1925)
Araya (Margot Benacerraf ,1959)
Karamay (Xu Xin, 2010)
Là-bas (Chantal Akerman, 2006)
Gost (Aleksandr Kajdanovsky, 1987)
Double Tide (Sharon Lockhart, 2010)
Posetitel Muzeya (Konstantin Lopushansky, 1989)
From What is Before (Lav Diaz, 2014)
Costa da Morte ( Lois Patiño, 2013)
‘Til Madness do us part (Wang Bing, 2013)
Coffret Jean Epstein – Potemkine Films / La Cinémathèque française / Agnès b. DVD (2014)
Mademoiselle (Tony Richardson, 1966)
Adieu au Language (Jean-Luc Godard, 2014)
Schastlivye dni (Aleksei Balabanov, 1991)
Holod-33 (Oles Yanchuk, 1991)
Krotkaya (Aleksandr Borisov, 1960)
Episode of the Sea (Lonnie van Brummelen, Siebren de Haan , 2014)
Anselm Kiefer: Remembering the Future (TV Episode) (Jack Cocker,2014)

Experimental Films/Shorts

Sea of Vapors (Sylvia Schedelbauer ,2014)
Aleph (Wallace Berman, 1966)
The Summit (segment from unfinished film) ( Phil Solomon, late 80’s [sic])
Four Shadows ( Larry Gottheim, 1978)
Headlights (Jean-Sébastien Nouveau, 2006)
Gasman (Lynne Ramsay, 1998)
Arrière-saison (Dimitri Kirsanoff, 1950)

Dans le noir du temps (Jean-Luc Godard, 2002)
Reel (Paul Clipson, 2014)
The films of Philippe Cote (1998-2010)
Three Landscapes ( Peter Hutton, 2013)
Journey to the West ( Tsai Ming-liang, 2014)
Canopy (Ken Jacobs, 2014)
Part IV (Green Hill) (Marjorie Keller, 1972)
Man With Mirror (filmed performance) ( Guy Sherwin, 1976, 2009)
À propos de Venise (Jean-Marie Straub, 2014)
Brumes d’automne (Dimitri Kirsanoff, 1929)
Bassae (Jean Daniel Pollet, 1964)
Redlight (Raymond Salvatore Harmon, 2006)
Lacrimae Rerum (Nikos Nikolaidis, 1962)
Les anges au temps du voyage (Zoheir Mefti, 2012)
Pan (Anton Ginzburg, 2014)
Antonio (David Yon, 2004)
Spring yes yes yes (Audrey Ginestet, 2012)
Résistance(s) (Florence Pezon, 1998)
Yggdrasill: Whose Roots Are Stars in the Human Mind (Stan Brakhage, 1997)
6 Bagatelas (Pedro Costa, Thierry Lounas, 2001)
Fit (Athina Rachel Tsangari, 1994)

**********************************

HistoriaEternidade_slide
Historia de eternidade by Camilo Calvalcante

Sebastián Morales
Film Critic- Bolivia

Boyhood (Richard Linklater, 2014)
15 días en la playa (Flavia de la Fuente, 2014)
Mommy (Xavier Dolan, 2014)
Gone Girl (David Fincher, 2014)
El corral y el viento (Miguel Hilari, 2014)
Flapping in the middle of nowhere ( Hoang Diep Nguyen, 2014)
Hill of Freedom (Hong Sang- soo, 2014)
Historia de eternidade (Camilo Calvalcante, 2014)
Under the skin (Jonathan Glazer, 2014)
Favula (Raul Perrone, 2014)

***************************

Noite by Paula Gaitán
Noite by Paula Gaitán

Sebastian Wiedemann
Film Critic – Editor Hambre I Espacio Cine Experimental

(Las mejores películas de 2014) o de como una vida cinematográfica se compone a lo largo de 365 días.
Reúno aquí las 25 películas/acontecimientos con las cuales sentí un encuentro en este 2014, buena parte de ellas estrenadas este año, mientras que algunas son encuentros intempestivos:

Dentro de la sala de cine:

Boyhood (Richard Linklater, 2014)
Cavalo Dinheiro (Pedro Costa,2014)
Noite (Paula Gaitán, 2014)
Mambo Cool (Chris Gude, 2013)
Let us persevere in what we have resolved before we forget (Ben Russell, 2013)
Undergrowth (Robert Todd, 2011)
Der Lauf der Dinge (Peter Fischli & David Weiss, 1987)
The hart of London (Jack Chambers, 1970)
Anamorphosis (Guido Haas,1967)
Jalousie (Hans-Jakob Siber, 1967)
Colección de cortometrajes en formato Joly-Normandin (1896)

Dentro del museo/galería/espacio expositivo:

1000 Plateaus (Steven Woloshen 2004-2014)
Inferno (Yael Bartana, 2013)
Triptych-2  (Pierre Hébert, 2012)
Os Cavalhos de Goethe (Arthur Omar, 2011)
Ymá Nhandehetama ( A. Queiroz, A. Martins y M. Rodrigues, 2009)
Aguaespejo granadino (José Val del Omar, 1955)

*cine expandido/performance

Monument Film (Peter Kubelka, 2014 performance)
This World Made Itself (Miwa Matreyek, 2014 performance)

Dentro de la sala de aula dando clase:

Dog Star Man  (Stan Brakhage,1961-64)
Begone Dull Care  (Norman McLaren,1949)

Dentro de casa:

Auschwitz, verano 1944. Iguala, otoño 2014 / Sonderkommando de Colectivo Los Ingrávidos
(70min.|Mexico|2014)
Waveland de Cade Bursell (20min.|USA|2014)
Ghosts of OT 301de Makino Takashi (9min.|Japón|2014)
G/R/E/A/S/E de Antoni Pinent (20min.|España|2013)

(Coda)

Dentro de la mesa de montaje:

Debo agregar que una vida cinematográfica no se compone solo de ver, enseñar y escribir con
cine. Casi siempre estamos -con-, pero solo porque el fin último es estar -en- y -entre-. De allí que todos estos encuentros (25) solo tengan valor, por haber sido lugares que potencializaron estar entre las imágenes mismas al realizar:

être chat de Sebastian Wiedemann y Juliette Yu-Ming (20.min|Brasil|2014)
Waves Project|in becoming waves de Sebastian Wiedemann (2014 en producción|Brasil)

***************************

Cavalo Dinheiro by Pedro Costa
Cavalo Dinheiro by Pedro Costa

Victor Guimarães
Film critic (Cinética) and programmer (16th FestCurtasBH and Cineclube Comum) – Brazil

Two brief notes:
I considered films released since 2012 and watched in 2014.
I haven’t seen many important films of this year, but I think it’s fundamental to point
out that I haven’t seen Godard’s Adieu au Langage yet.

The irrevocable experiences or two ways of turning the world inside out (with
cinema):

Cavalo Dinheiro (Pedro Costa, 2014)
Hard to Be a God ( Aleksey German, 2013)

Two masterpieces that couldn’t be more different from each other, but in which we find a common (and definitely rare) quality: they are brave, visually exuberant and formally strong enough to turn the world inside out. It’s just impossible to get out of the theater and look at the streets and the people with the same eyes we used to look before. Hard to Be a God depicts its fictional world as if German were a filmmaker from another century (and another galaxy) looking at Planet Earth for the first time. Horse Money (Cavalo Dinheirohas the weight of a century of history and cinema, but the trembling of Ventura’s hands or the brightness of Vitalina’s eyes is more living than life itself. It takes much more than genius to create pieces of art like these two films. It takes (huge amounts of) time, patience, and work, work, work. It’s (very) hard to be a German or a Costa.

The reinvention of a style or 12 outstanding works by great filmmakers:

A Vingança de uma Mulher (Rita Azevedo Gomes, 2012)
Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
Atlantis (Ben Russell, 2014)
J’ai Oublié (Eduardo Williams, 2014)
Cut (Matthias Müller & Christoph Girardet, 2012)
vis à vis (Abigail Child, 2013)
Maps to the Stars (David Cronenberg, 2014)
Welcome to New York (Abel Ferrara, 2014)
La Jalousie (Philippe Garrel, 2013)
Dumb and Dumber To (Bobby Farrelly & Peter Farrelly, 2014)
The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson, 2014)

Rita Azevedo Gomes reaches perfection. Alonso creates one of the most exuberant films of the decade. Straub reenacts his partnership with Huillet in a stunning, passionate and surprising film (as far as Straub can get to a romance-comedy). Ben Russell discovers the lost continent – and reinvents Utopia – at contemporary Malta.
Teddy Williams puts another brick in the walls of his mysterious and unique cinematic world, just to bring it down in the next shot. Matthias Müller and Christoph Girardet revivify cinema through cinema. Abigail Child builds a huge, magnificent party for the eyes and the ears. Cronenberg goes deep into Hollywood’s viscera and confirms himself as the best chronicler of contemporary capitalism working inside the star-system.

Ferrara films Depardieu’s body and performs an autopsy of power. Garrel develops his own genre and attests that no one can depict amorous interludes like him today. The Farrelly brothers go back to the origins and come with a film that summarizes some of the best qualities of their style. Wes Anderson turns the act of crossing a plastic wall into art.

The ones that came out of the blue or when the urgency becomes form:

Our Terrible Country (Mohammad Ali Atassi & Ziad Homsi, Syria, 2014)
Il Segreto (cyop&kaf, Italy, 2013)

Two outstanding, incredible experiences, totally unexpected to me. Two political films that transform the urgency of their themes into strong poetry. Our Terrible Country is a war diary filmed in today’s Syria, in which the filmmakers alternate between holding the camera and the machine gun, while they build a narrative always at the edge of destruction. Il Segreto starts as a documentary about a childish tradition, but finds in the beauty of teenage angst a powerful allegory of some of the political contradictions of the contemporary world.

The first apex of a generation or a great year for Brazilian cinema:

A Vizinhança do Tigre (Affonso Uchôa, 2014)
Branco Sai, Preto Fica (Adirley Queirós, 2014)
Nova Dubai (Gustavo Vinagre, 2014)
Em Trânsito (Marcelo Pedroso, 2013)
Quintal (André Novais Oliveira, 2014)
Ela Volta na Quinta (André Novais Oliveira, 2014)
Casa Forte (Rodrigo Almeida, 2014)
Mundo Incrível Remix (Gabriel Martins, 2014)
Karioka (Takumã Kuikuro, 2014)
Brasil S/A (Marcelo Pedroso, 2014)

2014 was the best year for Brazilian cinema since I started to follow festivals and write about films. Some of our best new filmmakers – Adirley Queirós, Affonso Uchôa, André Novais Oliveira, Marcelo Pedroso and Takumã Kuikuro – were at their best shape, either developing their own style or discovering new cinematic worlds. On the other hand, films like Nova Dubai, Casa Forte and Mundo Incrível Remix created unexpected paths for our cinema in years to come. Some smart critics and programmers around the world have already noticed that great times are coming for Brazil in the next years. Others should do the same.

Music videos are alive and kicking! Or two magnificent dives in contemporary
youth culture:

M.I.A. & The Partysquad – Double Bubble Trouble (directed by M.I.A.)
MC Bin Laden – Lança de Coco/Passinho do Romano

3-D printers, firearms, state surveillance, selfies, Ken Jacobs-style edition, and so much grooving. M.I.A.’s ultimate translation/celebration/reinvention of contemporary gangsta culture is a fresh way of mixing pop music and avant-garde filmmaking. In MC Bin Laden’s video, we see a pool, some barbecue, lots of drinks. It could be just a regular party at the ghetto… if the kids didn’t have these huge bizarre masks that push everything into fantasy; if a beautiful sequence shot didn’t depict this scene with such fluidity and vivid color; if the dances weren’t so real and, at the same time, seemed to come from outer space.

The emergence of art at unexpected places or the most surprising filmic works:

neymar é encontrado morto apos tentar chupar seu propio pau + a musica mas triste
que eu vi doo link park (both by roge)

In the last few years, a significant part of the most original filmic forms that I got in touch came from underground channels in Youtube. In 2014, the Brazilian artist roge invented a mind-blowing, unique form of essayism, mixing all sorts of images and sounds of daily media and producing new and disturbing senses (or non-senses).

*************************************

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence by Roy Andersson
A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence by Roy Andersson

Vassilis Economou
Film critic and hardcore cinephile writing for my blog 24 fois la vérité par seconde- Italy

During a year that was almost strangely rich in interesting films by both new and established filmmakers, selecting the best 10 films has been a real struggle. Probably 2014 was one of the most challenging years of the recent past since the language of cinema changes but at the same time the traditional expressions remain quite prominent. My selection is classified but the positions could easily change, it’ just a last moment experiment of this year.

10. Under the Skin (Jonathan Glazer, 2013)
9. Maps to the Stars (David Cronenberg, 2014)
8. Nymphomaniac (Lars von Trier, 2013)
7. The Postman’s White Nights (Andrei Konchalovsky, 2014)
6. P’tit Quinquin (Bruno Dumont, 2014)
5. Jauja (Lisandro Alonso, 2014)
4. The Look of Silence (Joshua Oppenheimer, 2014)
3. Winter Sleep (Nuri Bilge Ceylan, 2014)
2. A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence (Roy Andersson, 2014)
1. Adieu au langage (Jean-Luc Godard, 2014)

Special Mention and beyond classification: Hard to be a God (Aleksei German,2013)

**********************************

The Songs Of Rice by Urupong Raksasad
The Songs Of Rice by Urupong Raksasad

Wiwat Lertwiwatwongsa
Film Critic- Thailand

1.Norte, the end of History (Lav Diaz, 2013 )
2.The Songs Of Rice (Urupong Raksasad, 2014)
3.Inside Llewyn Davis (Joel+Ethan Coen, 2013)
4.The Last of the Unjust (Claude Lanzmann, 2013)
5.W (Chonlasit Upanigkit, 2014)
6.Anna and the Prince (Ratchapoom Boonbunchachoke, 2014)
7.Mommy (Xavier Dolan, 2014)
8.‘Till Madness Do Us Apart (Wang Bing, 2013)
9. 3 ndian Tales (Robert Morin, 2014)
10.My Sister’s Quinceanara (Aaron Douglas Johnston, 2014)