Críticas

CINEMA DU RÉEL 2023: APPARITIONS / APARICIONES (ENG/SPA)

By José Sarmiento Hinojosa

Configurar a que nos referimos con “apariciones” en el cine, nos demanda entrar a fondo sobre decenas de cuestiones que han habitado la memoria del mismo desde su invención. El cine, como influjo, como rito, como ceremonia, invoca a una aparición desde su propio inicio. Ese lure Barthesiano de la sala del cine nos prepara para una primera fantasmagoría, el contrato social en donde nos sometemos a la invocación de la imagen.  En este última edición de Cinema Du Réel, me interesó sobremanera conjugar algunas formas de aparición en la pantalla, las cuales se suceden a partir de los filmes de James Benning, Deborah Stratman, Sharon Lockhart, Pablo Mazollo, Heinz Emigholz y Luke Fowler.

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Q & A. JORGE CUCHÍ: “I CAN ONLY TALK MY INTENTIONS”

By Nicholas Vroman

Jorge Cuchí’s first feature film, 50 (or Two Whales Meet on the Beach) snagged a trifecta of awards at the 2021 Morelia International Film Festival – The Ojo Award for Best Mexican Feature Film along with Best Actress and Actor awards. A former advertising industry maven, Cuchí, unenthused by a future promoting products, turned to his first love, cinema, to create stories and engage in issues that had much more importance to him.

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THE TINY BEATS IN THE CINEMA OF YAMADA ISAO

by Claudia Siefen-Leitich

The love, or simply the affinity, for analogue cinema is still easy to describe: working with analogue film never ends, it even continues during every projection. You hear the sounds coming out oft he projection room, watching the reel change marks on screen when it comes to a 35mm print, or you experience a projection of 8mm or Super 8, the projectors installed right in the middle of the audience!

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CPH:DOX 2023 – IRAN IS SLIPPING THROUGH OUR FINGERS / IRAN SE NOS CUELA ENTRE LOS DEDOS (ENG/SPA)

José Sarmiento Hinojosa

En el programa documental colectivo “A Sense of Place”, seis cineastas iraníes cuentan historias de lugares en Irán o en el exilio. El programa ha sido creado por la productora Afsun Moshiry en colaboración con la Fundación Wim Wenders, y las películas se han desarrollado en estrecha colaboración con Wim Wenders y Hella Wenders.  – CPH:DOXA Sense of Place incluye los trabajos de Mohammadreza Farzad (Hollow), Shirin Barghnavard (Density of Emptiness), Azin Faizabadi (Shadowless – In Transit), Pooya Abassian (Mal Tourné), Afsaneh Salari (Great Are the Eyes of a Dead Father), and Mina Keshavarz (Phobos). – CPH:DOX

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THE MODERN DANCE: 18TH BERWICK FILM & MEDIA ARTS FESTIVAL (SPA/ENG)

Por José Sarmiento Hinojosa

Encontrar las variables sobre las que descansa la lógica de programación de un festival como Berwick es particularmente desafiante. En efecto, hay un decante sobre un cine más arriesgado, cercano a lo que hemos llegado a llamar “experimental” y de un tono particularmente contemporáneo.

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Berlinale

BERLINALE 2023: THIS IS THE END DE VINCENT DIEUTRE

Por Mónica Delgado

En la usual veta intimista o autorreferencial de las obras previas del cineasta francés Vincent Dieutre, en This is the end estamos ante una sentida reflexión en torno al amor y al paso del tiempo en épocas de pandemia y confinamiento. El cineasta describe en primera persona su permanencia en Los Ángeles como espacio de reencuentro con un amor de antaño, como si la mirada del enamoramiento a los setenta años permitiera un nuevo nacimiento de la mirada, pero también de la escucha.

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Berlinale

WE ARE ALL MADE OF STARS – DEBORAH STRATMAN’S LAST THINGS @ BERLINALE (ENG/SPA)

By Irina Trocan

Seeing Deborah Stratman’s medium-length film in the Forum Expanded section of the Berlinale means taking an unrepentant break from the hectic rhythm of the festival – in the end, you may conclude midway through the screening, none of this really matters, and when we consume our life on this planet we’ll only be a thin layer of dust that covers the rocks. As mankind’s impact on Earth is more demonstrably damaging from decade to decade, the least cinema can do about it is to accommodate views that don’t place humans at the center of everything. Last Things is a definite model for such an eco-cinematic approach.

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desistfilm

FUTURE VS. DEATH OF CINEMA: EVERY SPECTATOR IS EITHER A COWARD OR A TRAITOR (ENG/SPA)

By Dina Pokrajac*

During a conversation on the future of cinema at this year’s Locarno FF Kevin B. Lee and Hito Steyerl came to the alarming yet self-evident conclusion that most media-works these days are at the imminent risk of perpetual abandonment, becoming “the orphans of attention.” Cinema spaces (via their attention privilege) provide one of the last sanctuaries for these orphans, yet in the aftermath of the pandemic many have closed their doors. Therefore, it is important to rethink their role in the way we de-code films.

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Directors: 
Mónica Delgado Ch.
José Sarmiento Hinojosa 

ISSN 2311-7451
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